To øvelser for å vekke kroppen.

Mange spør, velg to øvelser for meg..

Det er veldig vanlig å våkne om morgenen å føle seg stiv og øm i kroppen. Uansett om du har trent dagen før eller ikke, kroppen har ligget til lading om natten. Noen timer i horisontal stilling gjør selvfølgelig underverker for kroppen, men likevel føles det som om du trenger starthjelp for å komme i gang.

Kaffe, stillhet, radio, eller andre ritualer kan få deg i gang. Men hva med litt bevegelse?

Jeg er ofte litt stiv i ryggen og liker å rulle rolig opp og ned noen ganger.

Stå med litt bøy i knærne og rull sakte ned virvel for virvel, forsiktig prøver du å løsne og puste i spenninger du har i ryggen. Dette får i gang blodsirkulasjonen langs ryggsøyler og jeg føler det vekker hele kroppen til liv. Jeg blir litt varm, og føler kroppen får en god start.

Andre øvelsen er for holdningen. Bare det å bli bevisst på holdning allerede før frokost kan gi deg en bedre holdning resten av dagen. Så neste øvelse er enkel.

Trekk skulderbladene sammen, samle armene bak ryggen og åpne brystet. Dette vil streke brystmusklene litt og vekke muskler mellom skulderbladene. Vær litt bevisst på dette resten av dagen. Løft brystet frem.

Da  min datter Sofie gikk på ballett som liten sa hennes ballettlærer, tenk deg at du har et nytt smykke rundt halsen som du vil vise frem. Fin metafor :-)

Ha en fin lørdag :-)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *