7 måter å ta vare på deg selv!

Gjestepost av Nina Lundgård for PureJoyByNina.no

Hei fine deg, jeg heter Nina.

Jeg har trent yoga og meditasjon nesten daglig siden november 2013. Yoga og meditasjon har hjulpet meg ut av angst, depresjon og mye stress. Det er min store lidenskap, i tillegg til selvutvikling, bli den beste utgaven av deg selv, healing og sunn mat. I tillegg er jeg utdannet coach, hudpleier og markedsøkonom. Jeg driver “PureJoyByNina”

Gjennom “PureJoyByNina” så hjelper jeg andre med angst til glede. Jeg deler da mine egne erfaringer og hva som har hjulpet for meg som høysensitiv. Jeg deler også sunne oppskrifter, motivasjon og selvutvikling for å bli en bedre utgave av deg selv. Vi er et herlig fellesskap som støtter hverandre.

– Jeg gleder meg veldig til dette gjesteinnlegget hos Vibeke. Jeg har fulgt både bloggen hennes og henne på sosiale medier en stund. Hun er en stor inspirasjon og en fantastisk flink yogi. Jeg er stolt av å kunne skrive på hennes blogg. Sjekk også ut hennes blogginnlegg på min blogg.

__________________________________________________________

Viktigheten av å ta vare på deg selv:

Etter min egen erfaring så er det å ta vare på seg selv utrolig viktig. Det er det viktigste av alt. Er du god og flink til å ta vare på deg selv så vil på en måte alt annet også falle på plass.

Ved å ta vare på deg selv så setter du mer grenser, du får mer indre glede, du sprer mer glede, du er tydeligere, du tiltrekker deg mer positive mennesker, du er sunnere, rikere og mye mer.

Jeg kan ikke få snakket nok om hvor viktig det er å elske og ta vare på seg selv. Starter du med det så vil hele livet ditt endre seg. Det har det gjort for meg og det gjør det fortsatt.

Hvis du noen gang har besøkt min blogg PureJoy ByNina, så ser du der hvor mye jeg har fokus på selv-kjærlighet og glede. Jeg ønsker gjerne å komme med mine tips og erfaringer med selv-kjærlighet og å ta vare på seg selv her. Jeg ønsker å dele tips om hva jeg har brukt for å ta vare på meg selv, og som jeg selv har erfart på kropp og sinn har hjulpet meg.

Men først her er din gratis meditasjon guidet pdf:

Så la oss starte med å ta enda mer vare på deg selv:

  1. Meditasjon:

Jeg startet å bruke meditasjon ordentlig i 2013, og har brukt det siden. Det har virkelig forandret livet mitt. Det har en måte å roe ned tanker og tankespinn. I tillegg blir man mer takknemlig og livsgleden øker enormt. Dette igjen gjør at man blir mer glad i seg selv, jippi. Og en positiv sirkel er i gang.

Meditasjonen har virkelig hjulpet meg å ta mer vare på meg selv på så mange forskjellige måter.

Jeg har også laget en kjempe fin nedlastbar GRATIS pdf/ebok blant annet med min egen lagde meditasjon, som jeg bruker daglig. En kjempe fin måte å starte dagen med en herlig meditasjon.

Meditasjon kan også gjøres i senga eller i dusjen om du har dårlig tid på morgenen. Det er mange muligheter. Og om du har mulighet til å stå opp noen minutter før på morgenen så er det helt supert.

For enda mer selv-kjærlighet og balanse les også: hvordan balansere chakraene i kroppen for mer energi, glede og selv-kjærlighet.

  1. Yoga

Yoga er gull verdt. Jeg startet også med dette sammen med meditasjon i 2013. Yoga har virkelig forandret min verden totalt.

Yoga har en magisk egenskap at den går inn i både det mentale og fysiske. Yoga kan forandre måten du tenker på og hvordan du ser verden. Siden denne treningsformen jobber med så mange ting, den jobber både med det mentale og kroppen .

Yoga hjelper deg også til å ta mer vare på seg selv og si mer “nei”. Treningen hjelper deg å sette sunne, energiske grenser. På den måten så viser du selv-kjærlighet til deg selv.

Jeg snakker her om egne erfaringer med yoga og hva det har gjort for meg. Men også utfra forskning og undersøkelser gjort med yoga og mental helse. Det får deg på en måte til “å våkne opp”.

Nedenfor ser du meg og lille gullet mitt på yogamatta. Viktig å kose seg litt og ha det gøy:

  1. Være ute i naturen

Det å være ute i naturen daglig er virkelig en fin måte å ta vare på seg selv. Om du kan ha litt tid for deg selv hver dag og gjerne i naturen, så er det virkelig selv-kjærlighet.

Naturen gir masse energi og er veldig rensende. Den har en unik måte å få deg til å slappe av i tanker og i kroppen.

Det har jeg selv merket fra egen erfaring. Det å kunne gå ute i naturen barbeint er enda bedre. På den måten får du også jording og er enormt beroligende.

Kom deg gjerne mer ut i naturen for selv-kjærlighet. Det kan være å jogge, gå tur, sykle, svømme, møte venner, grille osv. Fantasien setter bare grenser for hva man kan finne på i naturen for å slappe av og koble helt av.

En herlig måte å slappe av, stresse ned og ta vare på deg selv.

  1. Ta en massasje eller velvære behandling

Det å kunne dra et sted å ta en avslappende behandling som massasje, hudpleie, spa, fotpleie, frisør, neglepleie er utrolig godt for sjela.

Det at andre har behandling på deg og tar på deg er også enormt beroligende. Her kan du nyte og slappe helt av. Dette er å vise hensyn til deg selv.

Ja det koster litt penger, men det er så verdt det. Du vil føle deg så fin, flott og full av energi etterpå. Eller kanskje du vil føle deg trøtt. Og det er helt ok. Da har du behov for ro og hvile og kroppen din forteller deg at du trenger nå å slappe av. Herlig.

  1. Lær deg å si “nei”, prioritere og sette grenser

Det å kunne sette sunne energetiske grenser for deg selv er viktig for å vise deg selv at du er viktig. Da viser du respekt for både deg selv og andre. Og ved å vise respekt så viser du også selv-kjærlighet.

Det gjør godt å kunne sette ned foten og si at nok er nok. Det er utrolig sunt og så utrolig viktig.

For å lese enda mer utfyllende om å sette grenser så ta en titt på blogginnlegget: mer om å sette grenser, være glad i deg selv og få mer energi

  1. Vær sammen med mennesker som får deg til å le og er støttende

Det å være sammen med mennesker som ønsker deg godt og som ønsker å se deg glad er viktig. Det er selv-kjærlighet og selvrespekt.

Vær sammen med mennesker der du føler det er et gi-gi forhold. Og hold deg unna de personene som bare tar fra deg. Du fortjener også å få tilbake. Og det er heller ikke sunt eller riktig at du bare skal gi.

Vær med positive, glade mennesker som også med glede gir til deg. På den måten viser du mer kjærlighet og medfølelse til deg selv. Du får også mye mer energi og du føler deg bedre. Enkelt og greit.

___________________________________________________________________

Mange tips her for selv-kjærlighet og ta mer vare på deg selv. Start i dag med min GRATIS NEDLASTBARE SELV-KJÆRLIGHET MEDITASJON, for å starte å ta enda mer vare på deg selv. På den måte kan du få mer energi, glede og tid til det som gir deg glede.

Ønsker deg alt godt.

Hjerteklem fra,

Nina <3

2 kommentarer

  1. Tusen takk for at jeg får dele på din fine blogg Vibeke. Du inspirer med din yoga. Hjerteklem, Nina

    1. vibekesliv

      Takk selv, som deler :-)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *