Jons Chiapudding

Lykken er når noen deler sine oppskrifter med meg :-)

Og som tittelen viser, er det Jon som denne gangen har delt dagens mattips. Jon er en mann som praktiserer alle typer Yoga hos oss på Hiyoga :-) Og det er så hyggelig at han sjekker ut bloggen min av og til.

Som de fleste yogier er også Jon opptatt av sunn mat og god helse. Så denne oppskriften fikk jeg tilsendt på bloggen, og jeg fikk samtidig et beger bringebærkesam som han egenhendig kjøpte og ga meg på yogastudioet.

Han mener det er altfor mange chia oppskrifter med for mye chiafrø i, man skal ikke ha for mye chia pr dag.

Cathrine Borchsenius er klinisk ernæringsfysiolog og kan mye om mat, og hun har skrevet litt om chia på Bramat.no. Det finnes ikke noen anbefaling på hvor mye du bør spise hver dag, men det sies at du skal ha max 15 gram pr dag. Det tilsvarer ca 2 ss.

Du kan lese litt om mengder HER .

Så her er 2 porsjoner, legg i to små syltetøyglass

Jons Chiapudding:

200 gram bringebærkesam

160 gram melk

30 gram havregryn (her kan du bruke lettkokte eller glutenfrie)30 gram Chiafrø

Fordel i to glass, for dette er to porsjoner. Dette blir litt rennende, men etter et døgn i kjøleskap er chiaen svellet og den er god som pudding. Legg gjerne litt syltetøy nederst i glasset hvis du vil ha den litt søt.

Ta den ut av kjøleskapet om morgenen, legg gjerne litt frosne bær på toppen, og matpakken er klar!

Superenkelt, supergodt og supersunt! SUPERMAT!

Takk Jon for oppskriften.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *